19/08/2021

Franchising usług księgowych

Franczyza jest sprawdzonym pomysłem na prowadzenie działalności w wielu dziedzinach gospodarki. Również w księgowości można skorzystać z gotowych modeli biznesowych i pracować pod znanym logo. Jakie są zalety i wady takich rozwiązań? Kiedy bycie franczyzobiorcą się opłaca, a kiedy lepiej pracować na własny rachunek?

Zalety franczyzy usług księgowych

Jedną z największych zalet franczyzy w księgowości jest gotowy pomysł na biznes (wraz z know - how) oraz znana na rynku marka. To już na wstępie ułatwia zdobycie zaufania klientów oraz budowanie wiarygodności na rynku, dzięki korzystaniu z rozpoznawanego logo.

Osoba zaczynająca swoją franczyzową przygodę z biurem rachunkowym otrzymuje nie tylko znak firmowy i gotowe materiały marketingowe, ale również konkretne wytyczne dotyczące prowadzenia działalności. Może liczyć na szkolenia wstępne i późniejsze wsparcie merytoryczne przy prowadzeniu trudniejszych spraw. Dzięki gotowym modelom biznesowym, opartym na sprawdzonych rozwiązaniach, nie popełnia błędów wynikających z niewłaściwego doboru środków czy sposobów prowadzenia działalności.

W przypadku biur księgowych w pakiecie franczyzowym jest także oprogramowanie OCR oraz całe platformy do prowadzenia działalności w tym segmencie rynku (takie jak np. Mobevo). Pomagają one skuteczniej zarządzać własnym biznesem, ułatwiając podział zadań, monitorowanie ich realizacji oraz zarządzanie czasem pracowników. Jednocześnie są atrakcyjnym benefitem dla klientów, coraz częściej szukających e-rozwiązań oraz chcących mieć wszystkie ważne rzeczy w aplikacji mobilnej.

Wady franczyzy

Decydując się na franczyzę przedsiębiorca zgadza się na oddanie części swojej samodzielności i niezależności w zamian na gotowy pomysł na prowadzenie biznesu. Musi podporządkować się obowiązującym zasadom, jak również działać w sposób przyjęty dla całej grupy pracującej pod tym samym logo. Konkretne wskazówki mogą dotyczyć kwestii związanych z pracą księgowych (np. korzystania z wybranych programów dla biur rachunkowych, sposobu pozyskiwania klientów), jak również bardziej „przyziemnych” spraw (m.in. wystroju czy kolorystyki biura).

Realizacja cudzego pomysłu na biznes to również koszty. Pierwsza inwestycja jest wymagana na samym początku, a jej celem jest dostosowanie standardów nowego biura do obowiązujących wytycznych dla grupy franczyzowej. Z kolejnymi kosztami trzeba się liczyć co miesiąc - to stałe opłaty franczyzowe, jak również procent od obrotów biura.

Franchising usług księgowych - czy to się opłaca?

Opłacalność prowadzenia biura rachunkowego pod logo innej firmy nie zależy jedynie od warunków franczyzy. To również wiele innych czynników, które mogą wpływać na sukces działalności. Należą do nich np. umiejętność pozyskiwania i utrzymywania klientów, dobra kadra księgowych czy dopasowana do potrzeb rynku oferta usług. Co do zasady, franczyza jest korzystna po osiągnięciu określonego poziomu obrotów lub przychodów, który nie tylko pokryje jej comiesięczne koszty, ale pozwoli również wygenerować zysk.

Wybór franczyzy

Szukając franczyzodawcy warto sprawdzić kilka ofert, decydując się na tę, która będzie najbardziej korzystna w indywidualnej sytuacji (np. będzie wymagany mniejszy wkład własny na początku). Istotne jest również wybranie stabilnego, dobrze funkcjonującego na rynku podmiotu, by skorzystać w pełni z jego doświadczenia i marki. Bardzo ważne jest wsparcie merytoryczne (konsultacje, szkolenia, wymiana doświadczeń), jak również potencjał rozwojowy. Rynek usług księgowych zmienia się dynamicznie, oczekiwania klientów coraz częściej wykraczają poza standardowe prowadzenie ksiąg rachunkowych. Ważnym kryterium wyboru franczyzodawcy staje się więc oferta nowych technologii, umożliwiających zarówno e-kontakty z klientem, jak również ułatwiających automatyzację powtarzalnych zadań oraz pracę zdalną. Pozwala to wdrożyć rozwiązania, które sprawdzają się i na początku działalności, i po zdobyciu większej liczby klientów.