15/12/2020
Biuro rachunkowe w Polsce może założyć właściwie każdy. Nie jest wymagana wiedza z zakresu prowadzenia rozliczeń, a jedynie zdolność do czynności prawnych i brak prawomocnych wyroków za m.in. przestępstwa skarbowe oraz przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi. Warunkiem koniecznym jest również wykupienie ubezpieczenia OC. Po spełnieniu powyższych wymagań można zaczynać!
Samodzielna działalność czy franczyza?
Pierwszym dylematem, przed którym stanie osoba chcąca świadczyć usługi księgowe, jest wybór marki dla swojej działalności.
Samodzielna firma pozwala stworzyć od nowa markę, daje pełną swobodę działania i nie wymaga opłat franczyzowych. Jednocześnie jest to konieczność zdobywania klientów na rynku, co może być utrudnione w początkowym okresie działalności przez brak referencji i innych form potwierdzających jakość świadczonych usług.
Własna marka wymaga również zadbania o szeroko rozumiany PR: od spójnej identyfikacji wizualnej, poprzez komunikację, aż po strategie marketingowe. Biuro musi także wybrać specjalizację, bo nie ma możliwości zajmowania się wszystkim. Franczyza dla biur rachunkowych ułatwia rozpoczęcie działalności, daje know-how (m.in. w postaci sprawdzonych programów i platform dla księgowości) oraz wsparcie osób z doświadczeniem. Dzieli się także znaną na rynku, wypracowaną marką wraz ze wszystkimi materiałami promocyjnymi i wsparciem merytorycznym oraz szkoleniowym. Pozwala to zacząć od razu z wyższego poziomu, korzystając ze szlaków przetartych przez innych. Taki model oferuje m.in. Business Lantern Tax.
Automatyzacja w biurze rachunkowym
Drugim ważnym momentem zakładania biura księgowego jest decyzja o wykorzystaniu sztucznej inteligencji w księgowości. W początkowych miesiącach działalności, gdy nie ma jeszcze zbyt wielu klientów, jest pokusa by wszystko robić ręcznie. Jednak wprowadzenie automatyzacji w księgowości już na tym etapie pozwala zaoszczędzić czas, skoncentrować się na czynnościach strategicznych oraz uniknąć błędów.
Automatyzacja pomaga przyspieszyć proste czynności powierzając je sztucznej inteligencji. Wpływa pozytywnie na komunikację z klientem w biurze rachunkowym (upraszczając wymianę informacji). Jest ekologiczna i tańsza (elektroniczny obieg dokumentów zamiast wydruków). Ułatwia także prowadzenie biura dzięki wielu modułom do zarządzania pracownikami i kontroli efektywności pracy.
Mowa tu nie tylko o programie do skanowania faktur (który jest już standardem), ale o całych platformach pozwalających efektywnie prowadzić firmę księgową (takich jak Mobevo).
Platforma Mobevo - program dla biur rachunkowych
Już na starcie warto zainwestować w rozwiązanie, które zapewni kompleksowe podejście do zarządzania firmą i nie będzie wymagało zmiany, gdy biuro zacznie się rozwijać.
Platforma Mobevo daje szerokie możliwości koordynacji pracy na miejscu i zdalnej przy jednoczesnej kontroli prowadzonych rozliczeń. Zapewnia przejrzysty sposób planowania urlopów i dzielenia się zadaniami, a także analizowanie wielu wskaźników decydujących o rentowności biura. Pozwala to zorganizować prace personelu w sposób efektywny i oszczędny.
Mobevo zapewnia elektroniczny obieg dokumentów, pilnuje terminów i poprawności dokumentów oraz ułatwia współpracę (zarówno wewnątrz biura, jak i z klientami). Dostęp do panelu online dla klienta pozytywnie wpływa na utrzymanie dobrych relacji, przepływ informacji oraz jest atutem już na początku współpracy. Dlaczego? Bo większość spraw można załatwić zdalnie, a możliwość zajrzenia do danych finansowych o każdej porze ułatwia przedsiębiorcom prowadzenie działalności.
Program dla biur rachunkowych Mobevo upraszcza zorganizowanie prac nowego biura, zapewnia dodatkową kontrolę i wspiera rozwój firmy na każdym etapie. Wdrożenie go jest proste, a sama obsługa - intuicyjna. Biuro rachunkowe, które postawi na nowoczesne rozwiązania już od pierwszych dni działalności, zwiększa szanse na swój sukces w biznesie księgowym.